Tajuk Terkini

ZAINAL PERTAHAN NEGARA BUKAN DIJAJAH


Ketua Kluster Sejarah, Warisan dan Budaya, Majlis Profesor Negara Profesor Datuk Dr Zainal Kling hari ini menjelaskan bahawa negara kita lebih banyak menerima kesan penjajahan meskipun negeri-negeri Melayu mempunyai status negeri naungan.“Saya tidak kata negara kita tak pernah jadi negeri koloni atau negeri jajahan. Ciri-ciri kemelayuan dikekalkan di negeri naungan. Kesan penjajahan tetap berlaku kerana pengaruh British yang meluas,” kata Dr Zainal (gambar).

Menurutnya, negeri naungan merujuk kepada negeri yang mempunyai sistem residen dan penasihat dan beliau mengakui bahawa kenyataan asal beliau bahawa Malaya tidak pernah dijajah dilaporkan tanpa mengikut konteks sebenar.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengatakan negara ini pernah dijajah British dalam sidang Dewan Rakyat ketika menjawab soalan ahli Parlimen Gombak Mohd Azmin Ali semalam.
Penjelasan Dr Zainal adalah berikutan status negeri–negeri Melayu sebagai negeri naungan kerajaan British dan bukannya negeri jajahan.

Pada 9 September, Dr Zainal dilaporkan sebagai berkata bahawa negara ini tidak pernah dijajah kerana negeri–negeri Melayu masih diketuai sultan.

Kenyataan tersebut dikeluarkan ekoran kontroversi serangan komunis ke atas Balai Polis Bukit Kepong yang ditimbulkan oleh Timbalan

Presiden PAS, Mohamad Sabu dalam ucapannya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang 21 Ogos lalu.

Mohamad atau Mat Sabu pada bulan lepas bersungguh-sungguh mempertahankan status Mat Indera sebagai nasionalis meskipun mengetuai serangan komunis.

Sejarahwan Datuk Ramlah Adam dan Tan Sri Dr Khoo Kay Kim turut menegaskan bahawa negeri–negeri di Tanah Melayu adalah negeri naungan manakala Negeri- negeri Selat iaitu Pulau Pinang, Melaka dan Singapura adalah negeri jajahan takluk British.

JUSTICE4LIFE®

3 Comments
Tweets
Comments

3 comments:

Faisal said...

Tak habis2 lah anak Pak Keling ni nak tegakan benang dia yang basah tu.... Gaji tak cukup agaknya :)

justice4life said...

kahkahkahkah,,nama lagi keling...paham2 la bro

Anonymous said...

KELING PARIA mmg BINGAI..!!

Post a Comment

Newer Posts Older Posts

ShareThis